Nula návštěv u klíčového slova (GA)

Čas od času se někdo zeptá, jak je možné, že se v Google Analytics objevují zdroje návštěvnosti nebo klíčová slova, u kterých je nula návštěv a někdy dokonce i konverze či transakce. Kde se to bere?

Není to chyba

Nula návštěv se započítává v případě, že uživatel v rámci už probíhající návštěvy znovu z nějakého zdroje přišel na web. Ale proč nula, když to lidi mate?!

  • Nula proto, že samotná návštěva už nějaký zdroj návštěvnosti má.
  • Nula proto, aby se nezapočítávala jedna návštěva víckrát.
  • Nula proto, aby se vůbec uložila informace o druhém zdroji návštěvnosti.
  • Nula proto, aby se nedeformovaly statistiky, které se vztahují k návštěvě – počet stránek, čas apod.
  • Nula proto, že Google Analytics němůže vědět, zda původní návštěva neskončila.

Tak třeba proto.

Pokud v pokračující návštěvě dojde ke konverzi či transakci, pak se započte právě k tomuto poslednímu zdroji.

Každopádně, pokud ve svých statistikách najdete zdroj návštěvnosti nebo klíčové slovo, které má nula návštěv, znamená to, že uživatel vstoupil do už započaté návštěvy. Buďme za to rádi, jinak bychom přicházeli o spoustu zajímavých (obvykle long-tailových) klíčových slov nebo jedinečných „refererů“ (odkazujících adres).

Návštěva s více začátky

Kdo byl na mém školení Google Analytics, které nyní převzal Honza Tichý, určitě hned na začátku nepřeslechl, že návštěva může začít víckrát. Pro ostatní upřesním.

Žádný měřicí nástroj nedokáže číst myšlenky uživatele, a také nedokáže poznat, co se stránkou otevřenou v okně prohlížeče právě děje (aniž by si průběžně neposílal nějaké údaje). Proto má jen omezené možnosti, jak označit návštěvu za ukončenou. Návštěva v Google Analytics končí zavřením okna prohlížeče nebo vypršením třicetiminutové lhůty - standardní doba, po kterou může být uživatel neaktivní.

Jak ale může návštěva víckrát začít. Snad v objasnění pomůže pár příkladů.:

  • Uživatel má web otevřený v jiné záložce prohlížeče a omylem nebo záměrně někde klikne na odkaz vedoucí na ten samý web. (Návštěva už běží, ale uživatel přišel ještě odjinud.)
  • Uživatel zavře záložku prohlížeče nebo prostě odejde z webu, ale v zápětí se na něj zase vrátí (do 30 minut) - opět z nějakého zdroje.
  • Uživatel pomocí vyhledavače hledá nějaký produkt, kliká na výsledky, ale pak dotaz ještě upřesňuje a opět proklikne odkaz vedoucí na web, kde už před chvílí byl.
  • Některé stránky webu se neměří, uživatel se na webu chová zcela „normálně“, ale při přechodu zpět na měřenou stránku se jedná o nový vstup na web z nějaké „cizí“ adresy (byť to může být stejná doména).
  • V rámci interní navigace webu se používají kampaňové měřicí parametry, které Analytics říkají: “ Uživatel právě přišel z toho a toho zdroje.
  • U webů s opravdu velkou návštěvností roste i riziko, že nedojde ke změření některé stránky a uživatel kliknutím na odkaz provede vstup do již probíhající návštěvy. (Nepodloženo.)

Celé je to o tom, že uživatel má stále otevřené okno prohlížeče a znovu odněkud přijde na web, dříve než vyprší doba, po kterou měřicí nástroj netuší, zda uživatel stránku vůbec vidí.

Jak se vám líbí tento postup Google Analytics při měření a vyhodnocování návštěv?

Comments

  1. By Tomáš Bukovský

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>